Batavus Museum

Industrieweg 4

8444 AR Heerenveen

0513-638999

info@batavus.nl

Openingstijden: Alleen Op Afspraak

 

Batavus heeft een eigen museum

Batavus heeft een eigen museum. Dit museum is gevestigd op ons bedrijfsterrein in Heerenveen en kan op woensdagmiddagen bezocht worden (op afspraak). Het fietsmuseum van Batavus is in 2004 ter gelegenheid van ons 100-jarig bestaan opgericht. In het museum vind je een unieke verzameling van meer dan 150 fietsen van oorsprong tot heden. In de collectie zie je onder andere hoge bi’s, houten fietsen en loopfietsen. En ook fietsaccessoires, zoals (petroleum)lampen en fietspompen. Je ziet de ontwikkeling van “Neerlands trots” door de jaren heen.

 

Bron: Vrij aan het Water

https://www.vrijaanhetwater.nl/heerenveen-heerenveen-batavus-fietsmuseum/

 

De historie van Batavus - Vakmanschap sinds 1904

 

Windmolens, tulpen, dijken, files. Typisch Nederlands. Net als fietsen. Sinds mensenheugenis is de fiets niet weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Dat levert een rijke geschiedenis op, waarin Batavus een hoofdrol speelt.

 

De wieg van Batavus staat in Heerenveen. Andries Gaastra opent er op 15 september 1904 zijn winkel in uurwerken en naaimachines. Twee jaar later staan de eerste fietsen in zijn zaak, met paard en wagen aangevoerd vanuit Duitsland.

Vanaf de jaren ‘50 (van de vorige eeuw) ontstaat er een brede behoefte aan de fiets. Iedereen wil er een. Batavus investeert in de modernste fietsfabriek ter wereld. Op 19 september 1956 vieren de directie en 350 medewerkers de officiële opening. Typisch Batavus. Altijd bovenop de tijdgeest. Toen en vandaag. Inmiddels zijn we miljoenen kwaliteitsfietsen en heel veel onderscheidingen, innovaties en sportieve prestaties verder. Fietsen van gisteren, fietsen van morgen. Altijd Batavus.

 

1904: Het begin

Op donderdag 15 september 1904 opent Andries Gaastra zijn winkel in uurwerken en naaimachines. Twee jaar later breidt hij het assortiment uit met fietsen van het Duitse merk Presto. Al snel volgen ook de in eigen beheer geproduceerde fietsen onder de merknaam Batavus.

 

1913: Met paard en wagen aangeleverd

Met paard en wagen komen de eerste door Batavus geïmporteerde "Presto" rijwielen aan. In 1910 krijgt de heer Gaastra het alleenrecht op de verkoop van Presto rijwielen in Nederland.

 

1917: Batavus dames rijwiel

Volgens de prijscourant van Batavus is de prijs van een fiets gemiddeld € 90,-.

 

1923: Batafus en Batavus

In de eerste jaren gebruikt de heer Gaastra twee merknamen, Batafus en Batavus, naast elkaar. Waarom is niet duidelijk, maar beide namen worden tot 1923 als merknaam gevoerd.

 

1929: 25-jarig jubileum

Het 25-jarig jubileum wordt bekroond met een foto van de directie én het voltallige personeel.

 

1930: Trapcarriers

In de crisisjaren loopt de fietsverkoop terug. Daarom neemt Batavus trapcarriers in productie. Later komt Batavus ook met lichte en zware motorfietsen (150 cc).

 

1936: Bromfietsen voor dames en heren

In 1936 brengt Batavus de eerste bromfiets voor zowel dames als heren op de markt. Wettelijke regelingen voor de bromfiets zijn er nog niet, daarom moet je gewoon een rijbewijs hebben. Om die reden is de bromfiets in de jaren dertig nog geen commercieel succes.

 

1945: Een nieuwe fabriek

Tijdens de tweede wereldoorlog komt het bedrijf stil te liggen. Na de oorlogsjaren stijgt de vraag naar fietsen explosief. Batavus investeert in een compleet nieuw machinepark.

 

1956: Moderne fabriek

Op 19 september 1956 wordt de nieuwe Batavus fabriek officieel geopend. Batavus heeft dan 350 mensen in dienst en beschikt op dat moment over het modernste machinepark ter wereld.

 

1960: Zeven eerste prijzen

Wat een team! Op een Technisch Concours in Parijs waar alle grote bromfietsfabrikanten aan deelnamen, won Batavus in 1960 alle zeven eerste prijzen.

 

1964: Batavus showtruck

De Batavus Showtruck wordt ingezet om de motoren en fietsen door het hele land te laten zien. Batavus komt nu nog steeds naar je toe, met de Batavus Windmee dagen.

 

1965: Framebouw

Met deze transportketting werden de frames ruim 40 jaar geleden vervoerd door de fabriek om te worden opgeslagen.

 

1966: Tweede ritzege in de Tour de France

Onvergetelijk! Gerben Karstens, deel uitmakend van de Televizier-Batavus ploeg, wordt geïnterviewd na zijn tweede ritzege in de Tour de France. De ploeg wint in totaal 5 etappes.

 

1967: Goede lakkwaliteit

Batavus fietsen zitten goed in de lak. Op verzoek van de ziekenhuizen lakt Batavus dan ook beschadigde ziekenhuisbedden. Het materiaal van een ziekenhuisbed is producttechnisch nauw verwant aan een fiets, daarom start Batavus in 1967 met de productie van ziekenhuismateriaal.

 

1971: Fietsen, fietsen en nog eens fietsen

De afzet van fietsen groeit en het bedrijfscomplex groeit mee tot 25.000 m2. Batavus neemt de merken Magneet, Phoenix, Fongers en Germaan over en behoort daarmee tot de top van de Nederlandse tweewielerindustrie.

 

1975: Een gouden plak

Tineke Fopma maakt deel uit van de Batavus amateur wielerploeg. In dit jaar was zij erg succesvol. Ze won een gouden plak op de wereldkampioenschappen van Mettet.

 

1978: Tourclub Batavus

De Tourclub Batavus begon als een personeelsfietsclub voor het testrijden van de nieuwe Batavus modellen. Nu is de club een zelfstandige en volwaardige rijwieltoervereniging met een ledenbestand van 150 fietsliefhebbers.

 

1979: Batavus Wielerploeg

Batavus breekt door op sportief gebied. De amateur wielerploeg van Batavus domineert het toneel van de Nederlandse wedstrijden met toppers als Piet Hoekstra en Egbert Koersen.

 

1982: Museum

Jarenlang beschikte Batavus over een speciaal museum met een unieke collectie historische vervoersmiddelen. De collectie bestond uit meer dan 150 rijwielen van fietsen tot motoren. Wegens omstandigheden is de gehele collectie verkocht aan Shimano Japan.

 

In 2004 is ter ere van het 100-jarig bestaan weer een Batavus museum opgericht, met een verzameling van onder andere hoge bi's, houten fietsen, loopfietsen en fietsaccessoires.

 

1984: 5-miljoenste fiets!

Al vele miljoenen fietsen rolden van de band. In augustus monteert de Commissaris van de Koningin Hans Wiegel de 5-miljoenste fiets. Tijd voor een klein feestje. De afzet van bromfietsen loopt, o.a. door de draagplicht van de helm, drastisch terug. Daarom stopt Batavus met de productie van...

 

1985: Nederlands Kampioen

Peter Harings maakte deel uit van de Batavus-Gonso ploeg. 1985 was voor hem een topjaar. Hij werd Nederlands Kampioen op de weg én bij het veldrijden.

 

1986: Batavus en Atag

Batavus wordt onderdeel van het Atag-concern. Hiermee wordt een periode van gestage groei ingevuld.

 

1988: 1988 - 1996: Bekroonde uitvindingen

De eigen afdeling Research en Development doet er alles aan om de fiets te perfectioneren. Dit resulteert in diverse uitvindingen, die keer op keer in de prijzen vallen. Eigen Batavus uitvindingen zijn o.a. het Safety Stuur, de Quick Services kettingkast, de Safety Standaard en de Ergo System Stuurpen. Deze uitvindingen verwerven stuk voor stuk het predikaat "Goed Industrieel Ontwerp"

 

1989: Leverancier van het Jaar

In 1989 en 1991 wordt Batavus "Leverancier van het Jaar". De jury kent deze prestieuze prijs toe op basis van het hoogwaardige assortiment, het perfecte dealernet en de uitstekende service.

 

1990: Titel "Fiets van het Jaar"

De sportieve Batavus Allure wordt verkozen tot “Fiets van het Jaar”. In 1994 weet Batavus deze prijs opnieuw in de wacht te slepen; ditmaal voor de Batavus Comanche. Reden om het 90-jarig jubileumjaar extra feestelijk te vieren.

 

1991: Wereldkampioene op de weg

Wereldtitels en olympisch eremetaal worden behaald met Batavus fietsen in de periode van 1986 tot 1992. Batavus is officieel materiaal sponsor van de KNWU en dat heeft geen windeieren gelegd. Coryfeeën als Monique Knol, Erik Dekker en Leontien van Moorsel hebben vele overwinningen in de wacht gesleept op materiaal van Batavus.

 

1993: Hoofdsponsor SC Heerenveen

Batavus wordt hoofdsponsor van voetbalclub SC Heerenveen. Nu is Batavus "official business partner" en wordt de Heerenveense voetbalclub nog steeds ondersteund.

 

1995: Golden Award voor de Madison

Batavus valt opnieuw in de prijzen. De Madison, het nieuwe concept fietsmodel, afgeleid van de Maximum Double Orange, wordt bekroond met de Golden Award.

 

1997: Nederland op een fiets van de zaak

Batavus ontwikkelt het Bedrijfsfietsenplan Nederland. Een groot succes. Steeds meer werknemers gaan op de fiets. Het initiatief wordt ondersteund en toegejuicht door de overheid.

 

1998: Het duwtje in de rug

Batavus komt als eerste met een elektrisch fietsconcept: de E-GO. De naam staat voor Easy-Going; het duwtje in de rug met alle gemakken van ondersteuning en zonder lawaai van de motor. In 2011 komt Batavus met de vernieuwde E-go®.

 

2000: DiefstalPreventieChip

Batavus introduceert fietsen die voorzien zijn van een "DiefstalPreventieChip" om fietsendiefstal tegen te gaan. Het initiatief wordt later door de hele branche overgenomen. De introductie is een groot succes, want in maart 2002 rolt al de 150.000ste Batavus fiets met DPC van de band.

 

2001: Batavus wint drie titels

Batavus wint drie verschillende titels. "Kinderfiets van het Jaar" met de Snake, "Vakantiefiets van het Jaar" met de Socorro en "Fiets van het Jaar" met de Batavus M'Pact.

 

2003: Batavus Logic Light

Het Batavus Logic Light was genomineerd voor de Friesche Vormgevingsprijs 2003 en kreeg een eervolle vermelding. Het Logic Light is een halogeen koplamp, geïntegreerd in de stuurpen. Geen loshangende bedrading of een afgebroken koplamp meer, maar altijd goede en betrouwbare verlichting.

 

2004: 100 jaar Batavus kwaliteit

Batavus viert haar 100 jarig jubileum! Een goede reden om twee topfietsen van wereldklasse uit te brengen. De Batavus Centennial Limited Edition wordt in beperkte oplage gemaakt; hetgeen zijn exclusieve karakter waarborgt. De Batavus Centennial Limited Edition heeft op 1 maart een Special Award gekregen tijdens de verkiezing "Fiets van het jaar 2004" . Kortom, onze fiets van de eeuw!

 

2005: Special Award

De Batavus X-light Sports en New Classic hebben het gebracht tot nominatie voor Fiets van het Jaar. De Batavus Kameleon werd verkozen tot Kinderfietskeuze van het Jaar.

 

April: Batavus werd gekozen tot 2e Friese ondernemer van het Jaar 2004.

 

September 2005: Batavus introduceert de Padova Easy®, een prachtige moderne elektrische fiets met een fluisterstille elektromotor weggewerkt in het frame.

 

September 2005: Batavus introduceert haar eigen fitness lijn.

 

2006: TRING! Grootste fietsmagazine van Nederland

Lifestylemagazine Tring! zet fietsliefhebbers in beweging. Op de fiets valt heel wat te beleven. Die constatering inspireert HUB Uitgevers om in samenwerking met Batavus een nieuw liefestylemagazine over fietsbeleving te lanceren: TRING! Het blad, dat vier keer per jaar in een oplage van bijna 150.000 exemplaren verschijnt, richt zich op fietsliefhebbers van alle leeftijden. Het eerste nummer van TRING! werd tijdens de FietsRAI gepresenteerd en is vanaf 19 maart 2006 verkrijgbaar in de winkels.

 

2007: Batavus Adagio NuVinci "Fiets van het jaar 2007"

De Adagio NuVinci van Batavus is gekozen tot "Fiets van het Jaar 2007". Het model wordt gekenmerkt door bijzonder design en luxe, en beschikt over de revolutionaire versnellingsnaaf NuVinci. Deze NuVinci naaf is een baanbrekend fietsaandrijvingssyteem en maakt zeer eenvoudig traploos 'schakelen' mogelijk. Daardoor ontstaat een overtreffende trap van fiets-comfort.

 

2009: Batavus BUB succesvol

Batavus lanceert de Batavus Utility Bike (BUB). Dit unieke concept sleepte al verschillende awards in de wacht. In 2009 kreeg de BUB een GIO erkenning en in 2010 werd de trendy paperclip stadsfiets onderscheiden met de prestigieuze IF Gold Award. Batavus komt met deze award terecht in een rijtje met onder meer Apple en Philips.

 

Bron: Batavus

https://www.batavus.nl/over-batavus/bedrijf/historie